Hierarchia
"Chrystus stanowi centrum świata anielskiego. Aniołowie należą
do niego: "Gdy Syn Człowieczy przyjdzie w swej chwale i wszyscy
aniołowie z Nim..." (Mt 25,31). Należą do Niego, ponieważ zostali
stworzeni przez Niego i dla Niego: "Bo w Nim zostało wszystko
stworzone: i to, co w niebiosach, i to, co na ziemi, byty widzialne
i niewidzialne, czy Trony, czy Panowania, czy Zwierzchności, czy-
Władze. Wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone" (Kor 1,16).
W jeszcze większym stopniu należą do Niego, ponieważ uczynił
ich posłańcami swojego zamysłu zbawienia: "Czyż nie są oni wszyscy
duchami przeznaczonymi do usług, posyłanymi na pomoc tym, którzy
mają posiąść zbawienie?' (Hbr 1,14)" (Katechizm Kościoła Katolic-
kiego, 331).
Ile faktycznie jest aniołów, zarówno dobrych, jak i złych, tego nie
wiemy. Liczba aniołów jest jednak bardzo wielka, każdy bowiem anioł
stanowi odrębny gatunek. "Mnogość tych duchów błogosławionych
równa się piaskom morza i liczbie gwiazd, których nikt zliczyć nie
może" - mówi św. Alojzy Gonzaga. Potwierdza to Pismo święte.
O narodzeniu się Chrystusa donosi pasterzom wprawdzie jeden anioł,
ale już przy żłóbku śpiewa wielu aniołów. "I nagle przyłączyło się do
anioła mnóstwo zastępów niebieskich, które wielbiły Boga słowami:
Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom Jego
upodobania. Gdy aniołowie odeszli od nich do nieba, pasterze mówili
nawzajem do siebie: Pójdźmy do Betlejem i zobaczmy, co się tam
zdarzyło i o czym nam Pan oznajmił" (Łk 2,13-15).
Bardzo wyraźne wzmianki o wielkiej ilości aniołów znajdujemy
w Księdze Daniela i w Apokalipsie św. Jana. "Strumień ognia się ,
rozlewał i wypływał od Niego. Tysiąc tysięcy służyło Mu, a dziesięć
tysięcy po dziesięć tysięcy stało przed Nim" (Dn 7,10). "I ujrzałem,
i usłyszałem głos wielu aniołów dokoła tronu i Zwierząt, i Starców,
a liczba ich była miriady miriad i tysiące tysięcy" (Ap 5,11).
Jak zaznaczono wyżej, każdy anioł stanowi dla siebie odrębny
gatunek - to znaczy, że nie ma dwóch aniołów równych sobie, jak to
ma miejsce u ludzi czy u innych stworzeń, gdzie każdy gatunek
zawiera w sobie wielką ilość jednostek. Każdy z aniołów w inny
sposób odbija w sobie doskonałość Bożą i tym lepiej to czyni, im sam
jest doskonalszy. Ponieważ doskonałości Boga są niewyczerpalne,
możemy się domyślać, że istnieje bardzo wielka ilość aniołów. Im
bowiem będzie ich więcej, tym całość świata anielskiego będzie mieć
w sobie więcej piękna i tym piękniej będzie odzwierciedlała Boga. Jest
rzeczą oczywistą, że nigdy żadne stworzenie ani wszystkie razem nie
będą w stanie oddać wielkości Boga w pełni i całkowicie.
Wyrażenie "niezliczona ilość" w odniesieniu do duchów niebieskich należy rozumieć nieco inaczej niż ma to miejsce w odniesieniu do
rzeczy materialnych. Gdy czegoś jest niewyobrażalnie wiele, nie
oznacza to na ogół, że sama ta ilość jest wyrazem jakiejś doskonałości.
Inaczej jest z aniołami. Tu pojęcie niezmierzonej ilości oznacza właśnie
doskonałość. Niezliczona bowiem ilość duchów czystych w niezliczony sposób odbija doskonałości Boga. Każdy anioł na swój własny
sposób, stosownie do swego gatunku, jest wyrazem wielkości i doskonałości Bożej.
Opierając się na Piśmie świętym, możemy ustalić pewną hierarchię wśród aniołów. Pismo święte daje duchom niebieskim różne
nazwy (serafiny, cherubiny, trony, panowania, księstwa i in.), lecz nie
określa bliżej ich znaczenia. "Serafiny stały ponad Nim; każdy z nich
miał po sześć skrzydeł; dwoma zakrywał swą twarz, dwoma okrywał
swoje nogi, a dwoma latał. I wołał jeden do drugiego: "Święty, Święty,
Święty jest Pan Zastępów. Cała ziemia pełna jest Jego chwały". Od
głosu tego, który wołał, zadrgały futryny drzwi, a świątynia napełniła
się dymem. I powiedziałem: "Biada mi! Jestem zgubiony! Wszak jestem
mężem o nieczystych wargach i mieszkam pośród ludu o nieczystych
wargach, a oczy moje oglądały Króla, Pana Zastępów!" Wówczas
przyleciał do mnie jeden z serafinów, trzymając w ręce węgiel, który
kleszczami wziął z ołtarza. Dotknął nim ust moich i rzekł: "Oto
dotknęło to twoich warg: twoja wina jest zmazana, zgładzony twój
grzech.." (Iz 6,2-7).
O cherubinach mówi Księga Rodzaju i Prorok Ezechiel: "Wygnawszy zaś człowieka, Bóg postawił przed ogrodem Eden- cherubów i połyskujące ostrze miecza, aby strzec drogi do drzewa życia" (Rdz 3,24). Jako wielkiego cheruba opiekunem ustanowiłem cię na świętej
górze Bożej, chadzałeś pośród błyszczących kamieni" (Ez 28,14).
Św. Paweł w Liście do Kolosan mówi o czterech chórach aniołów:
"On jest obrazem Boga niewidzialnego Pierworodnym wobec każ-
dego stworzenia, bo w Nim zostało wszystko stworzone: i to, co
w niebiosach, i to, co na ziemi, byty widzialne i niewidzialne, czy t
Trony, czy Panowania, czy Zwierzchności, czy Władze. Wszystko
przez Niego i dla Niego zostało stworzone" (Koi 1,15-16). W Liście do
Efezjan mówi o mocach: "Wykazał On je, gdy wskrzesił Go z martwych i posadził po swojej prawicy na wyżynach niebieskich, ponad |
wszelką Zwierzchnością i Władzą, i Mocą, i Panowaniem, i ponad
wszelkim innym imieniem wzywanym nie tylko w tym wieku, ale
i w przyszłym" (Ef 1,20-21). A w Pierwszym Liście do Tesaloniczan
wspomina o archaniele: "Sam bowiem Pan zstąpi z nieba na hasło i na
głos archanioła, i na dźwięk trąby Bożej, a zmarli w Chrystusie
powstaną pierwsi" (l Tes 4,l6). Mówi również św. Paweł o odrębnym
chórze, zwanym po prostu aniołami: "I jestem pewien, że ani śmierć,
ani życie, ani aniołowie, ani Zwierzchności (...)" (Rz 8,38).
Zatem Pismo święte Nowego Testamentu wymienia siedem chórów: aniołowie, archaniołowie, trony, panowania, zwierzchności, władze, moce. Stary Testament mówi ponadto o cherubinach i serafinach.
Już od pierwszych wieków chrześcijaństwa pisarze kościelni i Ojcowie Kościoła wyjaśniają, że nazwy te oznaczają różne kategorie
aniołów, natomiast nie mówią nic na ten temat, czy chodzi tu o różnice
natury, czy funkcji aniołów. Chociaż Kościół wyraźnie nie określa,
czym są aniołowie poszczególnych kategorii i ile jest chórów anielskich, to powszechną, potwierdzoną przez Tradycję nauką Kościoła
jest, że istnieje dziewięć chórów anielskich. Ten podział na dziewięć
chórów jest więc oparty na Objawieniu i został przyjęty w teologii już
od pierwszych wieków. Znamy te chóry z nazw, jakie im nadaje Pismo
święte. Teologia stara się wyczytać ich treść i poznać ich znaczenie,
a z podanych w Biblii nazw odgadnąć zadania aniołów.
Naukę o chórach anielskich opracował Pseudo-Dionizy i on też
jest wielką powagą w tej dziedzinie. Według jego nauki wszystkie
duchy niebieskie posiadają taką samą naturę i nie różnią się między
sobą niczym oprócz miejsca, jakie zajmują w hierarchii, oraz funkcji,
jakie wykonują. Pseudo-Dionizy, opierając się na Piśmie świętym,
dzieli aniołów na dziewięć chórów, a tę dziewiątkę na trzy hierarchie.
Pierwsza hierarchia, czyli trzy pierwsze chóry (Serafini, Cherubini,
Trony) jest najdoskonalsza, bo jest najbliżej Boga. Serafini pałają
miłością; Cherubini są pełni wiedzy Bożej; nazwa Tronów wskazuje na
wysokość ich stanu - przebywają przed tronem i majestatem Bożym.
W drugiej hierarchii są Panowania, duchy wolne od bojaźni niewolniczej, zawsze gotowe służyć Bogu i panować nad duchami niższymi,
wydawać im polecenia i rozkazy; Moce (inaczej Mocarstwa), zawsze
skierowane niezwyciężalnie ku sprawom Bożym i pomagające innym
w spełnianiu Bożych rozkazów; Władze (inaczej Potęgi), duchy pełne
mocy niezwyciężonej w swych działaniach, wolne od przeszkód
materialnych i udzielające swej mocy aniołom niższym. Trzecia hierarchia, najbardziej oddalona od Boga, a bardziej zbliżona do ludzi,
obejmuje Zwierzchności (inaczej Księstwa), które kierują konkretnymi
państwami i narodami; Archaniołów, spełniających najważniejsze za-
dania; oraz Aniołów, którzy mają do spełnienia zwyczajne misje.
Pierwsze trzy chóry to zatem jakby dworzanie Boży, drugie - zarządcy, a trzecie - wykonawcy poleceń Boga.
Św. Tomasz rozwijał to nauczanie Pseudo-Dionizego, mówiąc, że
najniższemu chórowi przypada w udziale opieka nad ludźmi i do tego
chóru należy zaliczyć naszych Aniołów Stróżów. Zdaniem św. Tomasza istnieje bardzo wiele chórów anielskich - tyle, ile jest aniołów,
ponieważ każdy anioł różni się gatunkowo od pozostałych.
Objawienie jednak nie daje nam dokładnej wiedzy na temat ich różnorodnych zadań, znamy je tylko ogólnie i dlatego przyjmuje się istnienie
dziewięciu podstawowych chórów, zgodnie z Pismem świętym.
Copyright © ANNO DOMINI 2008
WEBMASTER
ARCHANIOŁOWIE
Nieco więcej wiemy na temat tych aniołów, co do których mamy jasne świadectwo samego Pisma świętego. Są to archaniołowie: Michał, Gabriel i Rafał.
Archanioł Michał (jego imię oznacza: Któż jak Bóg) jest najznamienitszym z archaniołów. W miejsce upadłego Lucyfera został księciem aniołów. Tradycja utrzymuje, że on jako pierwszy wystąpił przeciw Lucyferowi po jego buncie i z okrzykiem "Któż jak Bóg" strącił go z nieba. Św. Michał jest tym, który wyznacza każdej duszy jej Anioła Stróża. Jest najpotężniejszą po Maryi stworzoną istotą we wszech- świecie. Dowodzi zastępami anielskimi, jest rządcą niebios i raju, aniołem śmierci, pogromcą smoka - Szatana, opiekunem Kościoła na ziemi. Najczęściej przedstawiany jest w zbroi, trzymający w ręku wagę do ważenia dobrych i złych ludzkich uczynków. Często spotyka się także obrazy św. Michała jako pogromcy smoka
Drugi z archaniołów, św. Gabriel, czyli Mąż silny Bogiem, pojawia się w Starym Testamencie, podając w Księdze Daniela datę narodzenia Jezusa. W Nowym Testamencie jest aniołem zwiastowania: najpierw oznajmia Zachariaszowi, iż urodzi mu się syn - św. Jan Chrzciciel, potem zwiastuje narodziny Syna Bożego Maryi. Jest nazywany Anio- łem Stróżem Świętej Rodziny, gdyż ukazując się we śnie Józefowi, wskazywał mu kilkakrotnie, jak ma postępować. Św. Gabriel jest aniołem narodzin, wschodu i jutrzenki. Najczęściej spotykany jego wizerunek to scena Zwiastowania.
Archanioł Rafał, którego imię oznacza "Uzdrowienie Boże", wy- stępuje w Księdze Tobiasza jako opiekun młodego Tobiasza. Jest patronem chorych, lekarzy, podróżnych. Sam przedstawiany jest jako podróżny - z laską w ręku, czasami z rybą lub butelką.
Akt oddania Aniołowi Stróżowi i innym Świętym
Święty Aniele Stróżu i wszystkie chóry Aniołów i Świętych, Wy
jesteście po Bogu i Najświętszej Maryi Pannie moimi najlepszymi
przyjaciółmi, opiekunami i przewodnikami w drodze do nieba, do
Boga i Maryi. Nie możecie jednak prowadzić mnie do tego celu
ostatecznego przemocą, ja sam muszę się Warn oddać, poświęcić
i powierzyć.
W podziękowaniu za Waszą życzliwość, miłość i opiekę nade mną
oddaję Warn przez ręce mego Anioła Stróża ciało i duszę, rozum,
pamięć, wolę i wolność, oraz moje uczynki i zasługi.
Wszystko to oczyśćcie z niedoskonałości i niedostatków, pomnóżcie i wzbogaćcie Waszymi cnotami i zasługami, aby bardziej podobały
się Bogu, aby przyniosły Mu większą chwałę, a bliźnim były bardziej
owocne i pożyteczne ku zbawieniu. Oświećcie mój rozum i uproście
mi oczyszczenie i uświęcenie duszy i ciała. Działajcie we mnie i przeze
mnie. Za Waszym pośrednictwem chcę się poświęcić Waszemu Wodzowi, św. Michałowi Archaniołowi, który najlepiej odda i poświęci
mnie Najświętszej Pannie, a Ona Jezusowi, mojemu Zbawcy.
Wszystkie chóry Aniołów i Świętych, proszę Was, dajcie mi
poznać św. Michała Archanioła i poświęćcie mnie jemu. Uczyńcie
mnie użytecznym narzędziem w rozgłaszaniu jego wielkości, zapalcie
wszystkie serca miłością ku niemu i sprawcie, aby wszyscy jemu się
oddali i poświęcili, naśladowali go w cnotach oraz walczyli pod jego
rozkazami o powszechne królowanie Najświętszego Serca Jezusa
i Maryi na całym świecie. Amen.
Święty Aniele!
Od urodzenia jesteś moim opiekunem. Tobie przekazuję dziś moje serce. Daj je mojemu Zbawicielowi, do którego chce ono całkowicie należeć. Ty jesteś moim opiekunem w życiu. Bądź mi również pocieszycielem w godzinie śmierci. Wzmocnij moją wiarę, utwierdź mą nadzieję, rozpal we mnie miłość Bożą! Spraw, aby minione życie nie napawało mnie trwogą, teraźniejsze nie niepokoiło, przyszłe nie przerażało! Umacniaj mnie w chwili śmierci, zachęcaj do cierpliwości, zachowaj mnie w pokoju! Wyjednaj mi łaskę, ażeby moim ostatnim pokarmem był chleb anielski, moimi słowami: ,Jezus, Maria, Józef", moim ostatnim oddechem tchnienie miłości, a moim ostatnim pocieszeniem twoja obecność. Amen.